Villkor

Här hittar du alla våra villkor

Välj villkor här

Villkor

Här nedan hittar du våra villkor samlade

Användarvillkor

Behandling av personuppgifter

LOOKIA AB, org.nr. 556920-1212, är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som inhämtas och behandlas i samband förfrågningar du skickar till oss eller beställningar och köp som du genomför.

Vi värnar om din personliga integritet och vi vill att du ska känna dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. För oss är det viktigt att vara öppna med hur vi behandlar dina personuppgifter och ge dig information på ett sätt som gör att du förstår hur vi kommer behandla dina personuppgifter.
Har du frågor om hur vi behandlar din personliga information eller vill påkalla någon av dina rättigheter är du varmt välkommen att kontakta oss via info@lookia.se

Kundtjänst

Vi sparar information som du lämnar i kontakt med vår kundtjänst så länge som vi har en rättslig förpliktelse (konsumentlagstiftning, reklamationsrätt och motsvarande) och gör en intresseavvägning för att kunna hantera våra kundtjänstärenden på bästa sätt och uppfylla vårt åtagande mot dig som kund. Informationen sparas i tre år.

Nyhetsbrev

Vi sparar och använder din e-postadress för att nå dig efter att du har handlat i vår webshop.

Du kan alltid på ett enkelt sätt, och när som helst, avanmäla dig från nyhetsbrevet via länkar i mailet eller i kontakt med oss.
Informationen sparas så länge du önskar få information från oss.

Cookies

Vi använder Google Analytics, Adwords, Facebook, Instagram samt Pinterest. Dessa tjänster använder sig av cookies.

Köpvillkor

Priser

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser på hemsidan utan föregående avisering. Priser som gäller vid beställningstillfället gäller även vid leveranstillfället.

Orderbekräftelse

När du fullföljt orderprocessen och ordern är skickad till oss får du automatiskt en orderbekräftelse via e-post. Det är därför mycket viktigt att du lämnar en korrekt e-postadress vid registreringen. E-postadressen används om vi måste kontakta dig angående din order.

Beställda produkter

Alla beställningar är bindande. Vänligen kontrollera er beställning så att misstag inte kan uppstå. Försäljning kan ej ske till omyndiga eller beställare under 18 år.

Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan att behöva ange orsak, under förutsättning att varan sänds tillbaka till oss i oförändrat och oskadat skick inom 14 dagar från det att man tagit emot varorna. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka hela och ouppackade varor betalar vi tillbaka det belopp som du har betalat.

Returnerade varor ska vara oanvända och i obruten originalförpackning.

Fraktkostnaden står köparen för.

Garantier

LOOKIA säljer med ett års garanti om inte annat anges i produktbeskrivningen. Garantin gäller i Sverige. I övrigt tillämpas för privatpersoner gällande konsumentköplag. Samtliga produkter kan användas i Sverige.

Fraktvillkor

Fraktkostnad

Fraktkostnaden baseras på varans vikt, storlek och inom vilken zon den skall levereras. Fraktkostnaden ser du när du lagt varan i varukorgen och sedan går till kassan. Där väljer du leverans inom det postnummerområde/zon dit varan skall levereras. Karta på de olika zonerna ser du här. När du bockat i detta kommer fraktkostnaden att synas. Köpet genomförs inte förrän du valt -Genomför köp- så du kan lätt gå tillbaka och lägga i fler varor eller ändra vara och se hur frakten ändrar sig innan du går vidare och genomför köpet.

Frakt till en Ö - Vill du beställa leverans till en Ö kommer fraktkostnaden att öka en del. Systemet i kassan kan inte räkna ut det faktiska priset för leverans till öar. Kontakt oss innan du genomför köpet för att få pris på vad frakten kostar eller kontakta oss direkt efter genomförd beställning. Välj inte direktbetalning utan välj faktura så att vi kan gå in och justera kostnaden för frakten på din faktura i efterhand.

Leverans till bostadsadress

När frakten bokats av oss får du ett meddelande att varan är på väg. Fraktbolaget hämtar varan hos oss och lastar sedan av den på terminalen. Därefter skickar de ett meddelande till dig med förslag på leveransdag. Du får svara på meddelandet och bekräfta det alternativ som uppges eller ringa fraktbolaget och komma överens om en annan dag som kanske passar dig bättre.

Du måste vara på plats för att ta emot leveransen och uppvisa din legitimation.
Om du inte är på plats när fraktbolaget kommer med leveransen debiteras du en extra kostnad på 320 kr för att de måste köra tillbaka varan och lasta av den på terminalen igen. Den extra kostnaden lägger vi till på din faktura. (Om du redan betalt med kort eller direktbetalning skickar vi istället en faktura i efterhand med den extra kostnaden.)

Leverans till företag

Vi använder oss av DHL för frakt av varor med mått upp till 2300 mm samt leveranser med en totalvikt på max 1000 kg. DHL aviserar innan de levererar. Önskar ni snabbare leverans utan att DHL lastar av varorna på sin terminal och aviserar er gällande leveransdag så får ni höra av er till oss för att beställa en leverans utan avisering.

Vi använder oss av Schenker för frakt av varor med mått från 2300 mm och uppåt samt för leveranser med en totalvikt från 1000 kg och uppåt. Schenker förväntar sig att det finns en truck eller liknande på plats för att lyfta av varorna från sidan på lastbilen. Schenker aviserar inte innan, de dyker bara upp och förväntar sig att folk finns på plats. Önskar ni avisering innan, där ni och Schenker kommer överens om en leveransdag, får ni ta kontakt med oss så att vi kan se om det är möjligt med Schenker till just den adress ni önskar och för de varor ni beställt.

Leverans utan kvittens

Om du inte har möjlighet att vara på plats och invänta fraktbolaget kan du välja leverans utan kvittens. (Du sparar dessutom in någon dag på leveranstiden med detta alternativ.) Fraktbolaget lämnar varan vid din bostad/företag och du behöver inte vara på plats och ta emot leveransen. Väljer du leverans utan kvittens är det viktigt att du är medveten om att skulle varan bli stulen efter att den levererats till din adress är det du själv som får stå för förlusten.

För att boka leverans utan kvittens skickar du ett mail till oss direkt efter genomförd beställning. Skriv att du önskar leverans utan kvittens, ditt namn, adress och ordernummer.

Att boka leverans utan kvittens kostar inget extra om man meddelar önskemålet direkt i samband med genomförd beställning. (Samma dag.) Men om du i efterhand kommer på att du vill ändra från standardleverans till leverans utan kvittens så tar fraktbolaget ut en extra kostnad på 240 kr för att ändra fraktmetod. Vi måste därför lägga till den extra kostnaden på din faktura. (Har du redan betalat med kort eller direktbetalning så kommer en separat faktura med den extra kostnaden i efterhand.)

Leverans kvällstid till bostadsadress

Leverans kvällstid innebär leveranser efter 16:00. Detta alternativ kan medföra någon dags fördröjning av leveransen. Det tillkommer även en extra kostnad för att boka leverans kvällstid och priset varierar stort över hela landet. Kontakta oss för att boka detta alternativ och få information gällande vad den extra kostnaden kan bli. (Tyvärr erbjuds inte detta alternativ på alla orter i Sverige.)

Om du inte är på plats när fraktbolaget kommer med leveransen debiteras du en extra kostnad på 320 kr för att de måste köra tillbaka varan och lasta av den på terminalen igen. Den kostnaden lägger vi till på din faktura. (Om du redan betalat med kort eller direktbetalning skickar vi istället en faktura i efterhand med den extra kostnaden.)

Hämta själv på vårt lager

Både som privatperson och företag är du välkommen att hämta dina varor direkt på vårt lager i Landvetter. Välj leveransalternativ hämta själv när du kommer till kassan. När varan finns färdig att hämta skickar vi ett meddelande till den mailadress du uppgett. Därefter får du ta kontakt med oss och komma överens om en passande tid och dag.

Kontakta oss

Har du frågor om din beställning eller en allmän fråga?