FAQ
Produkt
Kan man beställa en produkt i andra längder/höjder än de som står i webshopen?
Det går alldeles utmärkt att beställa en produkt i andra längder och höjder.
Skriv till oss här så fixar vi det.
Hur kan man själv kapa kantstöden?
Med en vinkelslip kan man lätt kapa kantstöden till de längder man vill ha.
Behöver jag isolera min blomlåda?
Blomlådorna är mycket tåliga och hållbara. De tål både värme och kyla. Men vill man plantera växter som skall övervintra, så som perenner, buskar och träd, rekommenderar vi att man köper platonmatta på någon bygghandel och isolerar blomlådans insida innan man fyller det med jord och växter. Platonmattan skyddar mot kyla och även mot att kärlet blir för varmt av solens strålar. Ett annat förslag är att lägga frigolit eller cellplast på insidan. Men frigoliten tar mer plats och är svår att använda i de runda blomlådorna.
Finns det dräneringshål i botten på blomlådorna?
Ja, alla blomlådor har dräneringshål i botten. För att få god dränering rekommenderar vi att man också lägger lecakulor eller annat dränerande material i botten på lådorna och sedan en markduk över detta material innan man fyller lådorna med jord.
Är era produkter miljövänliga?
Stål och plåt är hållbart material ur den aspekten att produkten håller under många år.
När sedan produkten slängs källsorteras och återvinns den och tar en ny skepnad. Stål har en utmärkt egenskap och det är att den kan återvinnas ett oändligt antal gånger utan man behöver göra avkall på kvalitén.
Både rent stål och stål med ytbehandlingar kan återvinnas.
Vilken typ av underhåll kräver era produkter?
Fördelen med våra produkter i stål och plåt är att de är underhållsfria.
Hur är kvalitén på era produkter?
Samtliga material är utvalda för att klara vårt svenska klimat.
Produkterna och dess mönster skärs och stansas av moderna maskiner med stor exakthet och precision.
Monteringstillbehör är galvaniserade eller rostfria för god hållbarhet och utvecklade att förenkla montering av produkten på plats.
Var tillverkas era produkter?
Vi tillverkar samtliga våra produkter i vår fabrik i Landvetter, Göteborg.
Material
Vad är/betyder cortén?
Cortén är ett material som rostar långsamt och bildar en vacker rödbrun färg. Stålet har en speciellt sammansatt stålblandning med bland annat koppar som hjälper till att bibehålla rostfärgen. På senare tid har detta material blivit populärt i trädgårdar och på byggnader.
Mer om våra material kan du läsa här.
Är cortén rostigt när jag får den levererad?
Våra cortenprodukter levereras nytillverkade i sin ursprungliga mörkgrå stålfärg. Den rostiga ytan bildas långsamt när produkten får stå utomhus under en tid. Redan efter någon vecka börjar den rostiga färgen att synas och med tiden blir den brunare och brunare. Cortenstålet behöver ett varierat klimat där det utsätts för fuktig luft, och emellanåt får torka helt, för att bäst bilda den rostiga skyddande ytan.
Kan man påskynda den rostiga processen i cortén?
För att "kicka igång" rostprocessen kan man blanda salt med vatten och spraya på ytan. Efter max ett dygn bör saltet borstas av och sköljas bort ordentligt med vatten.
Vi rekommenderar att man bara gör detta vid ett tillfälle. Gör man det fler gånger finns det risk för att den rostiga ytan inte blir lika tålig, jämn och fin.
Men det bästa för din corténprodukt är att låta den naturliga processen ha sin gång och inte försöka påskynda alls. En varierad väderlek och lite tålamod från din sida ger det bästa resultatet.
Kan cortén missfärga andra material?
Under tiden som corténstålet bygger upp den rostiga ytan kan den missfärga känsliga och porösa underlag så som exempelvis betongplattor.
Man bör därför vara försiktig med var man placerar produkten den första tiden. När yta har blivit tillräckligt tät och stark kommer den inte att färga av sig mer.
Vad är/betyder magnelis
Magnelis är en metallbeläggning som består av zink, aluminium och magnesium. Det är just tillsatsen av magnesium med denna halt i legeringen som är hemligheten, eftersom det ger ett hållbart och ett mycket effektivt skydd mot korrosion jämfört med andra omålade beläggningar med ett lägre innehåll av magnesium.
Mer om våra material kan du läsa här.
Beställning
Vilken storlek ska jag köpa?
Om du inte är helt säker på vilken storlek som passar dig, så kan storleksbilderna hjälpa dig hitta den rätta storleken du önskar.
Gör ni anpassade beställningar efter kunds önskemål?
Vi har utvecklat ett standardsortiment för att förenkla val, men om du inte hittar den lösning du har tänkt dig så kan vi hjälpa dig att utveckla den.
Vill du ha en helt egen design/mönster så kan vi tillsammans arbeta fram något som fungerar.
Vi beskriver hur vi jobbar med denna typ av uppdrag på vår hemsida här.
Läs gärna igenom detta innan du tar kontakt. Vi ser fram emot att hjälpa dig med dina idéer!
Kan jag avboka min beställning?
Vi förstår helt, vi ändrar oss också! Även om vi önskar kunde, när en beställning väl är gjord, kan vi inte ändra eller avbryta den för närvarande. Vi hoppas att ha en avbokningsperiod en dag i framtiden. Skulle varan/varorna inte fungera, se till att byta mot en föredragen stil eller returnera för återbetalning. Som en påminnelse är inrikes returfrakt gratis.
Är priserna med eller utan moms?
Alla priser är inklusive moms.
Var tydlig med om köpet avser privatperson eller företag, så vi vet hur vi ska offerera pris på ett korrekt sätt.
Är du privatkund så gäller pris inklusive moms.
Är du en företagskund så gäller pris exklusive moms.
Frakt, returer & byten
Vilka fraktvillkor har ni?
Kunden betalar för frakt. Fraktkostnaderna beror på många olika parametrar så när vi vet vad du vill ha, räknar vi fram frakt och lägger med det som en del i den offert du får av oss.
Våra produkter är ofta både skrymmande och tunga vilket innebär relativt höga fraktkostnader.
Mer om våra fraktvillkor kan ni läsa här.
Skickar ni utomlands?
Ja, vi skickar gärna våra produkter till utlandet. Men för säkerhetsskull, ta kontakt med oss innan, då vi får se över möjligheter av leverans hem till dig.
Hur går era leveranser till?
Under den överenskomna leveransveckan får kunden en avisering via mail från vår transportör.
I aviseringen står det vilken dag de tänker leverera produkten till kundens bostad. Om kunden inte svarar på mailet alt. inte är hemma när vår transportör kommer, lägger transportören en avi i postlådan som säger att kunden själv får kontakta transportören och komma överens om dagen för leverans.
Leveranser sker mellan kl 8-18 den överenskomna dagen. Vi kan tyvärr inte ange några mer exakta tidpunkter utan kunden behöver vara tillgänglig för att ta emot godset mellan dessa tider.
Våra produkter är ofta stora och skrymmande och behövs tas emot av kunden ibland kanske 2 personer behövs för att bära in eventuella stora, tunga order. Se efter vilken vikt transportören anger för leveransen.